Rond rijden in Lombok - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Jeoffrey Eynsbergen - WaarBenJij.nu Rond rijden in Lombok - Reisverslag uit Lombok, Indonesië van Jeoffrey Eynsbergen - WaarBenJij.nu

Rond rijden in Lombok

Door: ikbenstickersplakken

Blijf op de hoogte en volg Jeoffrey

28 Oktober 2010 | Indonesië, Lombok

Vrijdag 22 oktober.

Het bijhouden van dit blog van dag tot dag kost me veel tijd en ik breng veel tijd door in het internetcafe. Moet ik wat aan doen. Het is eigenlijk vandaag de 28e van oktober.

Wakker geworden in Hotel Puri. Kamer was ok, maar de douche was wat minder. Ontbijt was inclusief en zeer simpel, als bijna overal. De auto is dus een Suzuki Katana, of eigenlijk een hele oude Jimny. Een 2wiel aangedreven 'jeep' met de teller op ruim 8300 KM. Die is dus waarschijnlijk rond geweest en zo stuurd het ook. Maar hij was ook heel goedkoop, ongeveer 10 euro per dag.
Plan was om naar Telebatu te rijden en naar de waterval te kijken. Dit dorp ligt onderaan Mt. Rinjani, de hoogste berg van Lombok. Onderweg was de eerste keer links rijden voor me en het was nog in een Aziatisch land ook. Het is gewoon even wennen.
Onderweg zijn we gestopt, ergens, om te lunchen. We hebben het toeristen gebied al lang verlaten en zijn ergens in het midden van Lombok. We hebben zoals meestal een warung gekozen die er aardig uitzag. Ze hebben geen menukaart en we kunnen dus niet kiezen. Je krijgt wat de pot schaft. Rijst, kip, ander soort kip, en spinazie. Met z'n tweeen, inclusief drinken, zo'n 4 euro.
Uiteindelijk hebben we een afslag genomen. Ik rij, hij leest kaart. Hele grote kaart btw. De wegen worden hierna een heel stuk minder, want er zitten vaak grote gaten in het wegdek. We rijden door dorpjes, waar je ze je aankijken. Kinderen zeggen voortdurend hallo en sommige zeggen, Give me your money. Overal zijn rijstvelden om ons heen.
We hebben uiteindelijk de ingang bereikt om naar de waterval te gaan, maar hebben het nog maar een dag uitgesteld omdat het weer niet mooi is. Het is bewolkt en dat is niet goed voor de foto's. We gaan de volgende dag dus terug en eerst een onderkomen zoeken. We hebben er twee bekeken, maar de derde hebben we gekozen. Dit was een goede. Ik geloof dat het Hinnini inn hete. Een mooi huisje, met twee slaapkamers. Een boven en een beneden. Het lag ook tussen de rijstvelden en op de achtergrond lag Mt. Rinjani, die na de slechte dag uit de mist en wolken is gekomen. Mooi uitzicht dus.
's Avonds na het eten hebben we het over Boedisme en wetenschap gehad. Hij intresseerd zich daarvoor en doet ook mediteren en yoga.

De volgende ochtend zijn we vertrokken vanuit ons verblijf, richting de waterval. Bij de ingang was er een gids die zich zelf aandrong om te gidsen. Hij was er gisteren ook al, maar we hebben nee gezegd. We hadden gehoord dat dit absoluut niet nodig is en dat was ook zo. Het is gewoon het pad volgen, steld niks voor. De waterval, tja, gewoon weer een waterval. Het is heel mooi hoor, maar het is net als ik vandaag had met tempels(28e), je word er wel een beetje moe van.
Hierna verlaten we Tetebatu en gaan naar Gunung Rinjani. We gaan 'm wel niet beklimmen, maar we gaan een weg nemen die door bergen gaat. In Sapit eten we wat en komen er ook achter wat voor kut auto we hebben. Hij kan bijna geen berg op, zelfs niet in z'n 1. Ook hier zitten talloze gaten in de weg. Hoe hoger we komen, hoe natter, hoe meer bos en meer apen. We passeren verschillende dorpjes en zien deels de vallei die in de mist ligt. Nee, voor foto's is het niet het beste weer.
Het eindpunt is Senaru deze dag. Hier zoeken we een hotel en praten we wat met andere gasten. Morgen gaan we weer verder met touren.

• 28 Oktober 2010 - 15:53

Ineke En Gerard:

Weer genoten van je belevenissen. Vogeltjes horen inderdaad niet in kooitjes, maar in Indonesië kom je er niet onderuit! Waarschijnlijk heb je sakit peroet gehad. Uitkijken met wat je eet en drinkt! Sterk, dat je daar links durft te rijden. Veel plezier verder en blijf goed op jezelf passen. Groetjes.